Zorg bij ons

Zorg bij ons

Noorderboog biedt zorg en ondersteuning aan mensen met lichamelijke problemen (somatiek) en mensen met geheugenproblemen (psychogeriatrie). Noorderboog ondersteunt mensen met een intensieve zorgvraag om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen. In onze 15 locaties bieden we diverse vormen van zorg en behandeling, zowel voor onze bewoners als voor mensen die zelfstandig wonen. We werken samen met gemeentes, wooncoöperaties, gespecialiseerde zorginstellingen, zorgverzekeraars en overheden.

Overzicht van zorg en ondersteuning die Noorderboog biedt:

  • Verpleeghuiszorg 
  • Paramedische diensten (fysiotherapie, ergotherapie, logopedie, dieetadvisering)
  • Geriatrische revalidatiezorg
  • Behandeling (individueel en groep)
  • Begeleiding (individueel en groep)
  • (Tijdelijke) verzorging
  • Thuiszorg
  • Eerstelijnszorg en consultatie (specialist ouderengeneeskunde en paramedische diensten)
  • Specialistische verpleegkundige zorg

U komt (tijdelijk) bij ons wonen

Het kan zijn dat u een beperking hebt, waardoor u tijdelijk niet meer zelfstandig kunt functioneren en tijdelijk bij ons woont om te revalideren. Als u continu zorg nodig heeft, variërend van persoonlijke verzorging tot een medische behandeling, dan kunt u definitief in één van onze huizen komen wonen. Uw beperkingen kunnen lichamelijk (somatisch) van aard zijn, maar het kan ook gaan om geestelijke achteruitgang (psychogeriatrisch, bijvoorbeeld dementie). Ook voor een meeverhuizende partner hebben wij diverse mogelijkheden.

Intakegesprek

Als Noorderboog uw zorg gaat leveren, neemt een van onze zorgbemiddelaars contact met u op voor een intakegesprek. Tijdens dit gesprek verzamelen we uw persoonlijke en medische gegevens. U ontvangt uiteraard ook informatie over onze zorgverlening en over Noorderboog. Tijdens het intakegesprek vragen we wie uit uw omgeving als uw contactpersoon we kunnen registreren in uw zorgdossier. Dit kan een familielid zijn of iemand anders uit uw directe omgeving. Voor informatie-uitwisseling of vragen over de zorg kunnen wij uw contactpersoon benaderen. Uiteraard gebeurt dit in overleg met u.

Persoonlijk aanspreekpunt

Bij de start van de zorg krijgt u een eerst verantwoordelijke verzorgende (EVV'er) toegewezen. Hij of zij is verantwoordelijk voor de continuïteit van de totale zorg aan u. De EVV'er bespreekt alle zorgvragen met u en/of uw vertegenwoordiger. Afhankelijk van uw indicatie hebt u op vooraf vastgestelde momenten overleg met de EVV'er, specialist ouderengeneeskunde/huisarts en/of andere behandelaars. Tijdens dit overleg wordt uw zorg en uw behandeling besproken, geëvalueerd en afgesproken. U of uw vertegenwoordiger verleent goedkeuring aan de afspraken die worden gemaakt.

Indicatie

Voor de meeste vormen van zorgverlening heeft u toestemming nodig van een officiële instantie. Deze zorgvormen worden namelijk betaald door de overheid. Veel andere vormen van onze zorg worden vergoed vanuit de Wlz (Wet langdurige zorg). Hiervoor krijgt u een indicatie van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Hierin staat precies beschreven welke zorg u nodig heeft en hoeveel. Hoe u zo’n indicatie aanvraagt, hoe deze aanvraag wordt beoordeeld en wat er daarna gebeurt, leest u op de website van het CIZ.

Wij kunnen u helpen bij het aanvragen van een beschikking of indicatie. Wanneer u een beschikking of indicatie heeft, worden de kosten van de desbetreffende zorgvorm vergoed. Wel betaalt u vaak een eigen bijdrage. Deze is afhankelijk van uw inkomen en wordt vastgesteld en geïnd door het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Op de website van het CAK kunt u uw eigen bijdrage berekenen.

Algemene voorwaarden

Verzekeringen en vergoedingen

Informatie over verzekeringen en vergoedingen vindt u op de pagina van Zorginstituut Nederland.

"Wat ik ervoer van de verpleging was het respect voor de persoon van de patiënt, de warme persoonlijke professionele omgang met mijn vrouw. Altijd alle tijd voor haar, hoe druk ze het ook hadden. Zij was hierin zeker geen uitzondering. Andere patiënten kwamen ook niets tekort."