Cliëntondersteuner

Cliëntondersteuner

Heeft u vragen over hoe de zorg of hulp die u nodig heeft het beste kan worden geregeld en uitgevoerd? Dan kan een cliëntondersteuner u hierbij helpen. 

Wat is cliëntondersteuning?

De cliëntondersteuner denkt met u mee over hoe u de zorg of hulp die het beste bij uw situatie past goed kunt organiseren. De cliëntondersteuning is vooral gericht op de versterking van uw positie, zodat u weloverwogen keuzes kunt maken over uw zorg of ondersteuning. Een cliëntondersteuner staat naast u, is onafhankelijk en denkt met u mee en betrekt waar mogelijk uw sociale netwerk (bijvoorbeeld familie, mantelzorgers en vrijwilligers) bij het zoeken naar oplossingen. De cliëntondersteuner kent het zorgaanbod en de hulpverleners in uw buurt.

Wat kan de cliëntondersteuner voor u betekenen?

U kunt informatie, advies en ondersteuning krijgen. Denk aan:

  • Informatie en advies over het zorg- en hulpverleningsaanbod in de regio, verschillende zorgvormen, cliëntrechten en eventuele wachtlijsten.
  • De keuze voor de gewenste zorgaanbieder of hulpverlener die het beste past bij uw situatie.
  • De invulling van de zorg. U kunt bijvoorbeeld hulp krijgen bij het opstellen van een persoonlijk plan. Hierin legt u vast hoe u uw leven wilt inrichten en wat daarbij voor u de beste zorg is (verblijf in een zorginstelling, een volledig of modulair pakket thuis of persoonsgebonden budget).
  • Het zorg- of ondersteuningsplan. U kunt hulp krijgen bij het opstellen, evalueren en bijstellen van het zorg- of ondersteuningsplan. Dit zijn afspraken over de invulling van de zorg die u maakt met uw zorgverlener. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat de cliëntondersteuner u tijdens de bespreking met de zorgverlener bijstaat.
  • Bemiddeling tussen u en uw zorgaanbieder of hulpverlener. Wenst u een andere invulling van uw zorg- of hulpvraag en/of komt u er samen met de zorgaanbieder niet uit? Ook dan kan een cliëntondersteuner u helpen.

Cliëntondersteuning vanuit de Wlz

Alle mensen die recht hebben op langdurige zorg (in het kader van de Wet langdurige zorg) kunnen hulp krijgen van een cliëntondersteuner. De cliëntondersteuner is een door de overheid ingestelde functionaris. Cliëntondersteuning is er in uw belang.  Er zijn geen kosten verbonden aan cliëntondersteuning.

 

Cliëntondersteuning vanuit de Wmo

Cliëntondersteuning vanuit de Wmo kunt u krijgen via uw gemeente. Alle inwoners, van jong tot oud, kunnen hier gebruik van maken. Hulp van een cliëntondersteuner is gratis. Gemeenten mogen zelf kiezen hoe ze cliëntondersteuning organiseren. Soms worden er vrijwilligers met ervaring op dit gebied ingezet of is er één organisatie die dit doet. Er zijn ook gemeenten waar zowel vrijwilligers als organisaties cliëntondersteuning aanbieden. In de gemeente Meppel hebben inwoners de keuze uit drie organisaties die nauw samenwerken in een netwerk voor cliëntondersteuning. Noorderboog is één van deze organisaties en richt zich speciaal op ouderen. Woont u in een andere gemeente (zoals Westerveld of Steenwijkerland), neemt u dan contact op met uw gemeente waar u terecht kunt voor cliëntondersteuning vanuit de Wmo.

Waar kunt u terecht voor cliëntondersteuning vanuit de Wlz

Voor cliëntondersteuning vanuit de Wlz kunt u zelf kiezen van welke organisatie u cliëntondersteuning wilt ontvangen en rechtstreeks contact opnemen met één van onderstaande organisaties:

Zorgkantoor
Telefoon: (038) 4567 899 (maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur)
E-mail: zorgtoewijzing@achmea.nl

MEE
Telefoon: (0900) 999 88 88. Voor dit informatienummer betaalt u alleen uw gebruikelijke belkosten.
Website: www.mee.nl

Adviespunt Zorgbelang
Telefoon: (0900) 243 81 81. Voor dit informatienummer betaalt u alleen uw gebruikelijke belkosten.
Webite: www.adviespuntzorgbelang.nl

Thuis in Cliëntondersteuning (voorheen: WlzCliëntondersteuning)
Telefoon: (085) 30 32 985. Voor dit nummer betaalt u alleen uw gebruikelijke belkosten.
E-mail: info@thuisinclientondersteuning.nl
Website: www.thuisinclientondersteuning.nl