Cliëntenbelang De Reestlanden

Cliëntenbelang De Reestlanden

Cliëntenmedezeggenschap en -participatie

Bij Noorderboog vinden we het belangrijk dat cliënten mee kunnen denken, mee kunnen praten en gehoord worden. In de wet is deze medezeggenschap ook vastgelegd in de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ).

Binnen Noorderboog hebben we een Cliënten Medezeggenschap Raad (de CMR) met daarnaast op iedere locatie een Cliëntenbelang. Zij behartigen de gemeenschappelijke belangen van cliënten op het gebied van wonen, welzijn en zorg. De CMR richt zich op de formele medezeggenschap op basis van de WMCZ. Het Cliëntenbelang legt de nadruk op participatie van cliënten bij alles wat de kwaliteit van veiligheid van zorg, wonen en welzijn in de dagelijkse praktijk op de locatie bepaalt.

Het Cliëntenbelang houdt zich bezig met de onderwerpen die in de alledaagse praktijk van groot belang zijn voor de cliënten. Het gaat niet om individuele zaken (die regelt de cliënt zelf met de verzorgenden/EVV’er) maar om onderwerpen die voor alle of veel cliënten van belang zijn. Cliëntenbelang bespreekt deze zaken met de leidinggevende om te zorgen dat de kwaliteit van de zorg voor de cliënten toeneemt. Het overleg met de leidinggevende is vooral praktisch en informeel maar wel met een structureel karakter.

Waar houdt Cliëntenbelang De Reestlanden zich mee bezig?

Als Cliëntenbelang houden wij ons bezig met de onderwerpen die in de alledaagse praktijk van groot belang zijn voor de bewoners van Reestlanden.

Het gaat eigenlijk over alles wat de kwaliteit en veiligheid van zorg, wonen en welzijn in de dagelijkse praktijk bepaalt. Alledaagse zaken die voor u als cliënt belangrijk zijn of kunnen zijn.  Hierbij kunt u denken aan het eten (tijdstip, menu, kwaliteit), aan veiligheid (medicijnen, valincidenten, veilig voelen etc) aan kwaliteit (schoonmaak en tevredenheidsonderzoeken) maar ook aan ontspannings- en activiteitenmogelijkheden, etc etc.. Wij bespreken deze zaken met de leidinggevenden om het zo te regelen dat de kwaliteit van zorg voor de cliënten toeneemt. Dit gebeurt in een informele sfeer maar wel met een structureel karakter. 

Wat is onze werkwijze?

Wij komen 1 x per 6-8 weken bij elkaar, samen met de leidinggevenden. Onze bijeenkomsten duren maximaal 1 uur en zijn informeel en toegankelijk qua sfeer. Het gaat ons om aangelegenheden binnen De Reestlanden. Van onze bijeenkomsten wordt een informeel verslag gemaakt. 

Uw inbreng is gewenst!

Cliëntenbelang De Reestlanden heeft u nodig! Uw bevindingen, ervaringen enz (als cliënt en/of verwanten) zijn voor ons zeer waardevol.

Wij vinden het erg belangrijk dat er door de cliënten en hun verwanten meegedacht wordt over die onderwerpen die in de alledaagse praktijk voor u van groot belang zijn. Mede door uw inbreng hopen we onder andere uw welzijn en welbevinden in De Reestlanden zo aangenaam mogelijk te kunnen maken.

Interesse?

Uiteraard kan het ook zijn dat u meer interesse heeft,  bijv in deelname aan Cliëntenbelang De Reestlanden of over iets anders. Bij de leidinggevende van De Reestlanden of de leden van Clientenbelang De Reestlanden kunt u  vragen om meer informatie, evenals bij de adviseur medezeggenschap, Carolien Houwaard, bereikbaar via telefoon (06)22422613 of e-mail . Zij staan u allen graag te woord!